Followers

Alhamdullilah.. sihat..

Alhamdullilah... walaupun aku tergolong dalam golongan yang terlebih berat badan (over weight) tapi aku masih sihat.. syukur.. alhamdullilah...
 
Untuk makluman semua... awal bulan hari tu.. aku telah memeriksa tekanan darah.. diabetis.. kolestrol dalam darah.. pada usia-usia macam nie la aku harus berwaspada.. berhati-hati.. periksa kesihatan dengan berjadual.. cara diet aku yang seimbang.. minum air yang cukup...

sebut kata diet.. ramai orang tak tahu @ buat-buat tak tahu.. diet adalah cara pemakanan kita sama ada seimbang atau tidak seimbang.. ramai org tersalah tafsir.. bila kita tak makan orang akan kata "weii.. ko diet ke??..  "hah!! tak nak makan.. ko pasal.. nak kurus la tu!!" sebenarnya salah.. sebenarnya kita sedang melaksakan cara pemakan kita yang seimbang.. makan berdasarkan kepada keperluan kalori/tenaga yang badan kita perlukan...


 bila kita berdiet dengan seimbang.. maka hasilnya adalah badan kita sihat.. dan secara tak langsung tubah badan kita kurus dan menarik.. kulit kita licin dan bersih.. tiada penyakit 3 serangkai.. kencing manis, darah tinggi, skit jantung dan sekarang tambah satu lg.. skit buah pinggang.. (bukan suntik berangkai untuk bebudak tu ye)...
 
manakala.. bila diet tak seimbang... kita akan rasa.. badan tak sihat.. berat badan bertambah dan mula akan rasa sakit-sakit.. sakit tumit.. sakit dada.. sakit kepala.. nak pergi workout pun dah tak larat.. mula la datang menyakit 4 serangkai itu perlahan-lahan...
 
wah.. aku dah menyimpang jauh.. tp aku rasa ini adalah ilmu yang boleh dikongsi bersama kepada yang sudi menerima... sebenar entry aku kali nie nak tunjuk kat semua result masa aku buat pemeriksaan tu.. aku pergi kat Watsons je.. charge dia.. RM 13.00 (tekanan darah free.. glukosa RM 3.00 & kolestrol RM10.00) kepada sesiapa yang mementingkan kesihatan pergilah buat pemeriksaan.. ingatlah orang yang tersayang..

Result :
Tekanan Darah : 110/71 (Ideal : 180/80mmHg)
Kolestrol : 4.31 (Ideal : <5.2mmol/L)
Glukosa : 5.9 lepas 1 jam makan (Ideal :4.4-6.1/7.7 mmol/L)

p/s : nanti bila aku ada masa.. aku buh gambar kan entry aku ye.. takde le bosan nak baca aje..

No comments:

Post a Comment