Followers

Petang yang indah..

Jam menandakan hampir pukul 5.00 petang.. wah!!.. waktu kerja aku dah nak habis.. so.. macam biasaku.. susun satu persatu botol air aku ke dalam beg.... Dengan langkah perlahan aku terus menuju ke mesin punch card  kat opis aku.. "KETAB"  (lebih kurang la bunyinya) kad aku diketip oleh mesin tadi..

aku menuju ke lift dan terus ke aras 4.. 

aku dengan langkah yang pantas terus ke ruang legar.. cuaca.. ohh!! sungguh indah... permai.. dan damai... walaupun ada tanda-tanda hujan akan membasahi bumi... dengan perlahan-lahan aku hirup udara segar terus kerongga paru-paru ku.. dalam hati.. aku terus teringatkan anak-anakku.. rindu.. sayang .. cinta.. padanya.. sesungguhnya 9 jam aku di opis aku jiwaku meronta-ronta ingat padanya.. amat rindukan anak-anakku.. aku terus berlalu laju untuk dapatkannya..

Dalam perjalanan... aku rasa sungguh gembira.. aku melemparkan senyuman kepada sesiapa yang lalu bertentangan dengan aku.. aku gembiran sebab aku akan pulang ke rumah.. akan berjumpa dengan insan-insan yang aku sayangi hingga ke akhir hayatku..

aku meneruskan perjalanku menuju ke kereta.. tiba-tiba.............................  aku bertentangan dengan seorang gadis/wanita (kenal???).. dari gaya dan gerak gerinya aku rasa aku mengenalinya.. aku dengan rasa rendah diri & murah hati senyum padanya seperti aku amat mengenalinya... dia membalas senyuman.. tapi...... dalam senyumannya dia bertanya pada ku "ehh.. baru pindah ke????" 

alamak!!!! (dalam hatiku)... Ohhh!!! malunya aku... seribu persoalan tinbul.. ??????  aku yang salah orang.... ke dia yang salah orang ????....
          •  
          •  
          •  
          •  

kesimpulanya... senyuman itu adalah sesuatu yang indah.. bak kata pepatah tak lapuk dek hujan... tak lekang dek panas.. ianya amat bernilai hingga tiada harga untuk sebuah senyuman. Bersedekahlah walaupun hanyanya satu senyuman..

1 comment:

  1. hahahaha....nampak sangat sebelum ni tak senyum ngan jiran kan? wakkakakaa...

    eh lupa plak. Assalamualaikum w.b.t.

    sambung gelak balik....wakakkakakaaa

    ReplyDelete