Followers

Tudung Sekolah

Akak.. akak.. nak marah tak boleh.. tak marah pun tak boleh.. nie gara-gara kes malas la nie.. ibu kata pergi angkat tudung dan sangkut kat tempat baju yang dah iron.. tapi akak tak nak buat......
haaaiii... tu la anak-anak.. kadang-kadang geram.. kesian.. macam-macam ada... kenapa??

ceritanya macam nie..... semalam pagi semasa dia sedang bersiap-siap untuk pergi ke sekolah..
part dia nak ambik tudung sekolah dia dekat tempat baju yang dah iron banyak-banyak tu... tudung dia lagi satu tu jatuh dari tempat hanger.. untuk makluman tudung sekolah anak aku cuma ada dua aje... dek disebabkan dia malas dia suruh aku pergi sangkutkan tudung dia tu.. time tue aku sibuk menyusukan adik dia.. aku suruh dia balik untuk sangkut tudung tu semula.. tapi tak buat pun.. dia tinggalkan aje kat sofa..

bila dia balik dari sekolah (sampai rumah petang).. dia suruh aku basuh tudung yang dipakainya tadi ke sekolah.. manakala yang satu lagi yang ditinggalkan di sofa dia ambik bawa masuk ke bilik.... aku tak tau la ape yang dia buat lepas tu.. aku macam biasa la menyusukan adik dia..




Tiba-tiba dia datang pada aku... "ibu kenapa tudung akak macam nie" hah macam gambar kat bawah tu..




close up sikit..


Rupa-rupanya dalam diam dia iron tudung yang dah kemot tu.. untuk makluman.. dia biasa iron baju yang jenis cotton aje.. nie kira first time la untuk dia.. 

reaksi aku?? aku buat-buat terkejut.. "akak kenapa tudung akak jadi keropok nie. ak" .. "kalau tak kering yang basuh tadi akak nak pakai tudung ape??.. akak kena pakai tudung nie" .. "tak kan nak buang tudung nie kak.. tak kan nak membazir ... sayang tudung nie baru beli"
dalam hati aku nak gelak.. sebab.. dia pun tak sangka tudung dia akan jadi macam tu ... dia kata.. "akak tak tau pun boleh jadi macam nie.. akak buat macam biasa.. no.3 (tempat laras kat iron tu)"... "apa no. 3!!.. kak tu tempat panas sekali la.."
nak marah sebab dia malas.. aku dah suruh dia sangkut balik tudung tapi tak mau..  
kesian sebab.. tudung dia dah tinggal satu.. nasib baik la tudung dia reger RM 9.90..
.      .      .      .      .      .


Pagi tadi macam biasa aku nak iron tudung aku dan tudung dia yang baru cuci malam tadi.. aku rasa lain macam aje iron aku.. sekali tengok.. setepek baki kain tudung dia yang melekat..
Satu perkara yang menjadi pengajaran buat akak.. lain kali kena lebih berhati-hati kalau nak gunakan sterika.. dan yang paling penting sekali cuba la ikut apa yang ibu cakap / suruh .. ingat tak de ibu  yang nak kan anak dia susah..

No comments:

Post a Comment